Skąd wywodzą się gadżety reklamowe?

2022-09-01
Skąd wywodzą się gadżety reklamowe?
Prowadzenie własnego biznesu wymaga nie tylko stworzenia dobrego produktu, ale również prawdziwej walki o klienta. Na szczęście nowoczesny marketing przybiera różne formy, takie jak m.in. oferowanie gadżetów reklamowych. Skąd jednak w ogóle wywodzą się tego typu propozycje? I jakie są trendy w ich tworzeniu? Na te i inne pytania odpowiadamy w naszym artykule.
 

Jaka jest historia gadżetów reklamowych?


Gadżety reklamowe mają za sobą długą historię, a ich korzenie sięgają nawet XVIII wieku. Oczywiście przybierały one wtedy inną formę, niż ta znana nam obecnie. Pełniły jednak podobną funkcję: miały przyciągnąć uwagę i sprawić, by klient wybrał konkretną ofertę.

Przykładem pierwszych gadżetów reklamowych może być stworzenie w 1789 roku unikatowych znaczków pocztowych, które rozpowszechniały wieść o wybraniu George’a Washingtona na prezydenta Stanów Zjednoczonych. Choć nie chodziło o bezpośrednią sprzedaż, to znaczki te przykuwały uwagę i pełniły poniekąd funkcję reklamową.

Dalsze zmiany w dziedzinie gadżetów reklamowych również były obserwowane na terenie USA. Dobrym przykładem może być Jasper Meek, który został uznany za jednego z prekursorów nowoczesnego marketingu. Stworzył on bowiem ciekawy produkt, czyli torby jutowe, na których zamieścił hasło nakłaniające do zakupu butów konkretnej marki. Rozwiązanie to zyskało dużą popularność i z czasem coraz więcej przedsiębiorców poszło w ślady Jaspera, tworząc oryginalne przekazy na różnych elementach.

Co ciekawe, w Europie gadżety reklamowe zagościły na dobre dość późno, bo dopiero w XX wieku. Pierwsze próby dotyczyły wręczania świątecznych upominków, które miały tworzyć silniejszą więź między klientem, a konkretnym sklepem. Z czasem gadżety te zaczęto wręczać przez cały rok.
 

Gadżety reklamowe – ich rola i przyszłość

Oprócz poznania historii gadżetów reklamowych bardzo ważne jest zwrócenie uwagi na aktualne trendy, które definiują ich przyszłą formę i znaczenie. O czym warto więc pamiętać?

Jednym z głównych trendów jest tworzenie coraz większej ilości gadżetów, które są tanie i dostępne dla szerokiego grona klientów. Jednocześnie wzrośnie również liczba propozycji o jakości premium, które są dedykowane dla klienta o szczególnej wartości. Dodatkowo coraz większe znaczenie zyska personalizacja, dzięki której zwykły przedmiot nabiera nowego charakteru.

Jednak to nie koniec. Nowoczesne gadżety reklamowe będą coraz oryginalniejsze i tworzone po to, by zaskakiwać. Ich rola ulegnie poszerzeniu, jednak głównym celem wciąż będzie wyróżnienie się na tle konkurencji. Jedno jest pewne: gadżety reklamowe były, są i będą ważnym narzędziem w walce o nowych klientów.
wróć do aktualności